maandag 1 september 2014

Banden testen

In de echte race-klasses hebben ze banden met verschillende compounds, van hard tot zacht en verschillende regenbanden. Dat hebben we natuurlijk ook voor slotauto's, uitgezonderd de regenbanden dan.

Ik rij zelf al enige jaren met zelfgemaakte banden en sponsor ook de banden voor de Souterrain Cup welke ik de afgelopen jaren samen met Marc Stouten heb georganiseerd.
Ook deze zelfgemaakte banden heb ik in verschillende compounds, hoewel ik (tot nu toe) slechts banden in 2 verschillende compounds heb gemaakt. Heel handig te herkennen aan de verschillende kleuren. De rood/oranje banden zijn de harde banden, de gele zijn de zachte banden.


Het is mij opgevallen dat de zachte banden een stuk sneller slijten (wat natuurlijk logisch is), een band met profiel heb ik in zo'n 30 minuten op mijn baan gereduceerd tot een slick. Dat geeft (tijdelijk) meer grip want de band heeft meer contact met de baan, maar als je er te lang op door blijft rijden krijg je 'graining' (zoals ze het zo mooi noemen in de F1, zie ook Tire Degradation) en krijg je toch weer gripverlies.

Om dit een beetje inzichtelijk te krijgen, en omdat het ook al weer tijd is om alvast nieuwe bandjes te gaan maken voor de volgende Souterrain Cup, zijn Marc en ik afgelopen weekend wezen testen op zijn baan. Dat betekende een hoop rondjes, geloof dat we samen dik over de 1000 rondes zijn gekomen. Het testen was een combinatie van gewoon een hoop rondes rijden en ook het proberen neer te zetten van snelle rondes.
Marc heeft gereden met een NSR Porsche 917K met de zachte, gele bandjes. Ik heb gereden met een NSR Ford GT40 met de hardere, rood/oranje bandjes.


Ook hier vertonen de zachte banden na een paar honderd rondjes graining, terwijl er bij de hardere bandjes zelfs nog profiel te zien is op sommige plekken!
Ondanks de vele rondjes is het profiel dus niet compleet verdwenen van de hardere bandjes, dat betekende dus dat de keuze op deze bandjes zal gaan vallen voor de komende Souterrain Cup.


Binnenkort volgt er al meer informatie over de volgende Souterrain Cup, Marc en ik zijn er al volop mee bezig.
We zijn dus al vroeg bezig met het plannen van de volgende Souterrain Cup en het maken van de bandjes. Eén van de redenen is dat deze Souterrain Cup heel anders zal zijn dan de voorgaande edities, maar ook omdat mijn vrouw en ik in december gezinsuitbreiding verwachten. Wij zijn namelijk in blijde verwachting van een zoon.