zaterdag 14 mei 2011

Op bezoek bij Het Souterrain

Gisteravond was het dan zo ver, eindelijk op bezoek bij Marc van Het Souterrain.
Deels om zijn baan te bewonderen, deels om zelf mee te maken hoe onze zelfgemaakte bandjes het doen op een houten baan.
Dankzij de TomTom was het makkelijk en snel te vinden. We werden erg gastvrij ontvangen met een kopje koffie en een stroopwafel. Nadat de koffie op was en we kennis hadden gemaakt ging Marc ons voor naar de kelder waar de baan staat. Toen de deur open ging wist ik niet wat ik zag, wat een ongelofelijk mooie baan. Ik geloof dat mijn kin bijna op de grond hing van verbazing. Wat een ongelofelijk mooie baan is dat!

Eerst dan maar de baan eens goed bekijken, wat een details zijn daar in verwerkt. En ook het bewijs dat mooie dingen niet altijd moeilijk hoeven te zijn om te maken. Vlaggenstokken van sateprikkers met een oogje van ijzerdraad en daar hangt dan aan een draadje een zelfgemaakte papieren vlag aan die niet van echt te onderscheiden is en zelfs wappert als er wat lucht langs gaat, geweldig!












Nagenoeg alles is zelf gemaakt op en aan deze baan, van het bruggetje waar de lichtbrug in is verwerkt tot het prikkeldraad.













Nadat we de baan eens goed bekeken hadden en de nodige foto's gemaakt waren zijn we maar eens begonnen met de baan te verkennen met de slotauto's.
Ik had afgelopen woensdag de bestelde XLR stekkers binnen gekregen en deze ook braaf aan de regelaars gesoldeerd. Helaas omdat ik zo eigenwijs was dat ik mijn bedrading origineel Carrera wou houden hebben wij dus ook andere (verkeerde) cartridges in onze Slot.It regelaars zitten. En die blijken dus niet te werken. Dat wordt dus andere cartridges bestellen en de bedrading van mijn eigen baan omgooien. Gelukkig had Marc extra regelaars en wij mochten van hem met zijn 2 Slot.It regelaars rijden wat erg fijn was voor ons.


Met een kleine vertraging konden we beginnen met de baan te verkennen. Eerst een paar voorzichtige rondjes om de rempunten een beetje uit te vogelen en om te voelen wat onze zelfgemaakte bandjes doen op een houten baan. Met in m'n achterhoofd dat deze bandjes op mijn Carrera baan veel meer grip bieden dan rubberen bandjes was ik toch wel een beetje angstig, wat als de baan zo glad als ijs is met deze bandjes? Niets bleek gelukkig minder waar, de bandjes gaven veel grip en nadat we de baan een beetje in onze vingers kregen gingen de rondetijden dan ook omlaag. 



Marc had inmiddels al een paar rondjes met zijn NSR Mosler met onze bandjes gereden toen ik deze auto van hem uit mocht proberen.


Wat een beest van een auto zeg! Ongelofelijk snel en ook heel stabiel door de krappere bochten. Mijn snelste auto was de New Man 1985 Porsche van Slot.It, echter nog zonder lood. Met deze auto kon ik niet in de buurt komen van de Mosler. Nadat ik gewend was geraakt aan de Mosler ben ik wel onder de 10 seconden gedoken tot mijn grote verbazing. Later op de avond had ik die tijd nog met een paar tienden verbeterd met een Slot.It F40. Deze auto was zelfs nog stabieler en ging ontzettend soepel en stabiel de bochten door.


Op een bepaald moment reden we toevallig allemaal met een auto met verlichting. Marc haalde een schakelaar om en toen was het ineens een nachtrace geworden. De verlichting op de baan zorgt voor een prachtig mooi effect samen met de koplampen van de auto's. Wel moet je je erg concentreren om niet naar de verkeerde auto te gaan kijken als ze alle 3 vlak bij elkaar een bocht door schieten.

Wat later op de avond ben ik over gestapt naar mijn Fly Porsche 911 GT1 Evo. Marc reed toen met een Porsche 917. Deze 2 wagens waren erg aan elkaar gewaagd en dit was erg leuk rijden.
Ik was trouwens erg onder de inruk van mijn Fly Porsche, deze deed het naar mijn idee erg goed op de houten baan, zelfs nog beter dan op mijn Carrera baan.


Inmiddels was mijn racemaatje, Jesper, overgestapt naar zijn 'fun' auto. Kort, breed, hoog, geel, snel en veel grip. Dit resulteerde en heel wat koprollen.













Hij was echter niet de enige die geregeld naast de baan stond, ik zelf was er ook schuldig aan. Zelfs Marc bleef niet altijd in de baan. Hij had zijn bloedmooie NSR Porsche 917 in Gulf kleuren op de baan om het mij met mijn Fly Porsche moeilijk te maken. Aan het eind van het lange rechte stuk achter op de baan ging hij echter iets te hard de bocht in wat resulteerde in een Porsche 917 welke klem zat onder de vangrails.


Al met al hebben we een erg leuke avond gehad waarbij we veel geleerd hebben voor wat betreft het aankleden van een baan. Veel bruikbare tips en ideeën gekregen van Marc waarvoor ik hem erg dankbaar ben. 
Ook heb ik nu een goed idee wat onze bandjes doen op hout. Marc gaat er nog verder mee testen en vergelijken met de bandjes die hij normaal gebruik, siliconen Slot Angels. Ik heb ook een setje Slot Angels meegekregen zodat ik zelf ook kan gaan testen op de Carrera baan. Ook heb ik een stuk lood gekregen van Marc, dus voor mij de uitdaging om mijn auto's nu goed te krijgen zodat ik volgende keer wat meer weerstand kan bieden op de baan.

Overigens heb ik na deze avond wel een nieuwe favoriete slotauto:

4 opmerkingen:

  1. Hoi Marc en Jesper,
    kom net thuis van fietsen in België, Zolder als voorbereiding op Alpe d'Huzes. Maar daarover later meer op mijn blog.

    Wat een leuke uitgebreide verslag van gisteravond!! Filmpje is lachen!!!! Heb gisteren ook genoten. Jullie zijn van harte welkom als je weer wilt gaan racen op mijn baan. Ook plan ik keer om naar jullie te kijken,

    @Marc: wat is nu je nieuwe (nog aan te schaffen!?)favoriete slotcar? De ghostcar? NSR Mosler? Slot-it F40 of de NSR Gulf Porsche?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oja, Artikel heb ik toegevoegd aan mij blog onder Recensenten van mijn mijn baan (lijstje rechtsboven onder eertse foto)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Voor de fun-factor zeker die Alfa Romeo 159 Carabinieri. Voor de snelheid denk ik dat ik eerst eens ga uitpluizen hoe ik mijn huidige auto's sneller kan maken voordat ik een snellere auto ga kopen.
    Maar als ik uit die 3 zou moeten kiezen die jij noemt zal het denk ik de Slot.It F40 zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik had dus niks te veel gezegd, of wel soms?

    Echt een prachtige baan

    BeantwoordenVerwijderen