donderdag 24 februari 2011

Zelf banden maken (deeltje 2)


Niet schrikken, dit was het resultaat van de eerste poging. Afgelopen dinsdag een tweede poging gedaan, en deze is gelukkig dus wel gelukt! Het probleem blijkt dus de lossing spray te zijn. Dit keer zonder geprobeerd en de bandjes zijn nu heel gebleven en kwamen ook nog redelijk makkelijk uit de mal.

Het polyurethaan-mengsel heeft ongeveer 48 uur de tijd gehad om uit te harden voordat ik vandaag de bandjes er uit heb gehaald.



Ondanks dat we dit keer geen lossing spray hadden gebruikt kwamen de bandjes er goed uit. En ook niet onbelangrijk, ze kwamen er in 1 geheel uit, iets wat de eerste keer dus absoluut niet het geval was.




Bij het injecteren van het polyurethaan in de mallen is er dus bij 3 van de 4 mallen iets te veel in gegaan (liever te veel dan te weinig), dus die bandjes moesten nog even netjes gemaakt worden voordat ze onder de auto's konden.
De pasvorm is, een beetje vanzelfsprekend, gewoon goed, net zo goed als de originele bandjes. En hoe ziet dat er dan uit als ze onder de auto's zitten, nou zo:


Op de baan steekt het lekker af, één van de redenen waarom er voor oranje gekozen is.


De Megane is mijn enige auto waar ik de magneet uit heb gehaald (ben nog maar een beginner hè :) ). Deze is erg leuk om te rijden, maar met de standaard Ninco bandjes was er te weinig grip. Daarom had ik er al Ninco Prorace velgen en bandjes op gemonteerd, dit was zeker een verbetering. 

Maarrrrrrr, nu dan even snel de eerste paar meters gereden met de polyurethane bandjes. De vraag is dus of deze bandjes meer grip geven (en de investering dus waard zijn geweest). Daar kan ik volmondig JA op zeggen. Ik heb zeker het idee dat ik sneller de bochten door ga met de Megane nu, bij veel gas geven gaat de auto een stuk minder dwars en dus sneller door de bocht.
Ik heb deze Megane wel 4WD gemaakt (experimentje, rijdt leuk, anders) en het idee is om deze ook aan de voorkant te gaan voorzien van de mooie oranje polyurethaan bandjes.

Als ik zaterdag tijd heb wil ik mallen gaan maken van de paar andere auto's/bandjes die ik heb om zo al mijn (en mijn race-maatje's) auto's te gaan voorzien van deze bandjes.

1 opmerking:

  1. waanzinning!! Heb ook redelijk wat geëxperimenteerd (niet met maken maar kopen)
    en ben het meets tevreden over siliconen. Gebruik siliconen van Slot Angels op mijn houten baan.

    Ben benieuwd hoe jouw bandjes het doen op hout!

    BeantwoordenVerwijderen